Soutenance de HDR de Mohamed Nawfal Ghazzal – vendredi 9 décembre à 10h

25 October 2022 par clavaguera
Nawfal Ghazzal du groupe TEMiC soutiendra son habilitation à diriger les rechercher le vendredi 9 décembre à 10h en salle Magat

Structured TiO2 material for enhanced light harvesting and photocatalytic activity

Résumé des travaux :
Learning from the complex nature’s photosynthesis process and leaf architecture, it appears, in a simplified picture, that light-harvesting, photogeneration of charge carriers, and their lifetime combined with the surface photocatalyst reactivity are among the key challenges driving the efficient conversion of solar energy to chemical fuel. Improving the photocatalytic efficiency of a photocatalytic material requires: i) an increase of the lifetime of the photogenerated charges carriers, ii) broadening the spectrum of absorption response and enhancing the absorbance of photon ability (light harvesting properties) and iii) an increase in the surface reactivity. In this manuscript, Variable strategies were investigated to improve the photocatalytic efficiency of TiO2 toward H2 generation. These strategies are centered on a common objective, namely increasing their quantum yield, surface reactivity and charge carriers separation to reach improved photocatalytic efficiency. The first part was focus on the design of different architecture that improves the light-harvesting of TiO2 in the nano- and mesoscale. Then, the ideal configuration of photocatalys was explored using the “strong metal-support interaction” concept as an effective way to improve photocatalytic efficiency. Finally, the objective was to propose a new architecture of TiO2 photocatalyst that can efficiently increase the charge carriers density and then increase the hydrogen generation.

Composition du Jury :
Rapporteurs :
Dr. Nicolas Keller, Directeur de recherche, Institut de Chimie et Procédés pour l’Energie, l’Environnement et la Santé (ICPEES), CNRS/University of Strasbourg, 25 rue Becquerel, 67087, Strasbourg, France.
Dr. Andrei Y. Khodakov, University of Lille, CNRS, Centrale Lille, University of Artois, UMR 8181 – UCCS – Unité de Catalyse et Chimie du Solide, Lille, France
Dr. Chantal Guillard, Directrice de recherche, Université de Lyon, Université Claude Bernard, CNRS, IRCELYON, UMR5256, Villeurbanne 69626, France.
Examinateurs :
Pr. Sophie Cassaignon, Professeur, Laboratoire Chimie de la Matière Condensée de Paris (LCMCP), Sorbonne Université, CNRS, Paris, F-75005 France
Dr. Winfried LEIBL, Directeur de recherche, Université Paris Saclay, CEA, CNRS, Institut de Biologie Intégrative de la Cellule (I2BC), 91191 Gif-sur-Yvette, France, E-mail :
Dr. Zakaria Halime, Chargé de recherche, Université Paris-Saclay, CNRS, Institut de chimie moléculaire et des matériaux d’Orsay, 91405 Orsay, France